Vorderingen naar een incassobureau: wat zijn de regels?

Geregeld hoor ik van cliënten dat hun klanten de verstuurde facturen enorm laat of soms zelfs niet voldoen. Dit heeft nadelige gevolgen, aangezien de cashflow van een onderneming op deze manier verkleind wordt. Daarnaast hebben bedrijven zich te houden aan het gestelde wettelijke betaaltermijn van ten minste 30 dagen. Wanneer een klant zijn/haar facturen niet voldoet kan het soms goed zijn de vordering uit handen te geven aan een incassobureau. Om alles helder op een rij te hebben, staan hieronder de stappen en regels naar het uithanden geven van een vordering.

Eerste herinnering

Na het verstrijken van de betaaltermijn dien je je klant een eerste herinnering te sturen. Hierin vermeld je de datum waarop de factuur verstuurd is, begrip voor de situatie (“Het kan zijn dat de factuur aan uw aandacht is ontsnapt.”) en vraag je om de factuur binnen een bepaalde periode (bijvoorbeeld 14 dagen) te voldoen.

Tweede herinnering

Wanneer na de eerste herinnering de factuur nog niet is voldaan dien je een tweede herinnering te sturen. Vermeldt hierin de factuurdatum en de datum van de eerste verstuurde herinnering. Het is goed om tijdens deze tweede herinnering iets meer druk op de klant te zetten. Vermeld ook hierbij weer het aantal dagen waarbinnen de vordering voldaan moet worden.

Aanmaning

Mocht de klant de factuur nog steeds niet hebben voldaan, dan dien je een aanmaning te sturen. Vermeld hierin op welke data de vorige twee herinneringen zijn verstuurd. Vermeldt daarbij ook dat wanneer de klant zijn facturen niet voldoet binnen een bepaalde periode, de vordering uit handen wordt gegeven aan een incassobureau.

Let op: vergeet niet op de aanmaning te vermelden dat de kosten voor het uit handen geven van de vordering aan het incassobureau verhaalt zullen worden op je klant!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *